A múzeumpedagógia csodái a Pannonia Reformata Múzeumban
Interaktív, felfedezésre hívó kiállítás az élményalapú hitoktatás szolgálatában – ezzel a mottóval hívta a Pannonia Reformata Múzeum egész napos programra a leendő és gyakorló vallástanárokat tárlatvezetéssel, szakmai ismertetővel, gyakorlati bemutatóval egybekötve.
A Dunántúli Református Egyházkerület Katechetikai Intézete szervezte a programot, mely áhítattal kezdődött, ezt Baráth Julianna, a Katechetikai Intézetvezetője tartotta. A hittanoktatók számára szervezett továbbképzéseknek régre nyúló hagyománya van, mondta az intézetvezető. A cél az, hogy olyan legyen a szakmai találkozó, mely az érdeklődők feltöltődését, épülését, munkáját segíti. Így a választás idén az egyházkerület múzeumára esett, mely jó lehetőséget kínált az élményalapú oktatás kapcsán szerzett tapasztalatok megvitatására. Az alkalomra a Dunántúli Református Egyházkerület számos gyülekezetéből érkeztek résztvevők. „A hosszú távú elképzelés az, hogy minden református gyermek eljusson legalább egyszer a Pannonia Reformata Múzeumba. Másrészt a hittanoktatás mindennapjaiban is jó segítséget nyújthat a sok értékes tanács és tapasztalat, amit a múzeum munkatársaitól kapnak az oktatók. Az én hittanosaim kedvence például a Szőlőszemezgető című múzeumi kiadvány memóriajátéka” mondta Baráth Julianna.
„Ez a múzeum egy olyan hely, ahova olyanok is betérnek, akik a templomba nem, egy olyan érintkezési felület, ahol bemutathatjuk, hogy miben hittek eleink – ennek missziói jelentősége van” mondta Köntös László gyűjteményi igazgató köszöntőjében, majd hozzátette, örömmel fogadták a leendő vallástanárokat a Pannonia Reformata Múzeumban, hisz a hitoktatás stratégiai jelentőségű, mivel alapigazságokat és hagyományokat ad át, megismerteti a gyerekekkel a keresztény gyökereket – s a jövő a fejekben dől el, az győz, aki eléri a fiatalokat. Köntös László gyűjteményi igazgató köszöntőjét követően Halászné Kapcsándi Szilvia tartott előadást a résztvevőknek és ő ismertette a múzeumpedagógia nyújtotta lehetőségeket.
„Múzeumpedagógiai tevékenységünkben szépen, lépésről-lépésre, az Úristen segítségével haladtunk, olyannyira, hogy ma már az oktató-nevelő munkába is be tudunk kapcsolódni.” mondta a múzeumvezető, aki kiemelte, hogy a Pannonia Reformata a hitoktatásnak egy nagyon komoly bástyája lehet, hisz itt válnak kézzelfoghatóvá keresztény értékrendünk hagyományai, itt elevenedik meg a múlt, beléphetünk egy olyan világba, ami az évszázadok óta változatlan üzenetet közvetíti – XXI. századi módon. „Az élményalapú oktatás a vezérelvünk. Gyere be, fedezd fel és éld át – így hívogatjuk a gyerekeket. Játékos, interaktív formában próbáljuk az egyes témaköröket megmutatni, természetesen hiteles, eredeti forrásokra épített pedagógiai programra alapozva. A múzeum felépítésében eleve szerepel egy tematikusan kiválasztott útvonal. Ehhez született egy füzet kreatív játékokkal, feladatokkal, ami jól használható akár a kiállításban, akár foglalkozásokon, akár családi körben. Emellett pedagógusoknak is készítettünk egy olyan tájékoztatót, melyben a tananyaghoz kapcsolódó foglalkozásokat ismertetjük.”
Újhelyi Éva a Győr-Szabadhegyi Református Egyházközségből érkezett, a Pápai Református Teológiai Akadémia katechéta hallgatója. Mint mondta, már több alkalommal is járt a múzeumban, de mindig szívesen jön. A kézzel fogható református értékek szerinte is nagyon jó lehetőséget kínálnak a hittanos csoportoknak egy-egy téma feldolgozására. A tárlatvezetés és egy rövid pihenő után műveltető tevékenység várta a résztvevőket, Füstös Gáborné múzeumi munkatárs útmutatása alapján templomkazetta mintájára ajtókopogtatót készíthettek a hittanoktatók.
Horváth Andrea
gyűjteményi tudósító