Frontszemélyzeti képzésnek ad helyet múzeumunk
A kulturális intézmények látogatóbarát szolgáltatásának fejlesztését célozza meg az a továbbképzés, melyet a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Oktatási és Módszertani Központ kínál. Pápán a négy napos, 30 órás kihelyezett képzésnek a Pannonia Reformata Múzeum ad otthont, melyen a házigazdák mellett az Esterházy-kastély, a Kékfestő Múzeum és a celldömölki Kemenes Vulkán Park szakemberei is részt vesznek.
„Nagyon örülünk, hogy helyet adhatunk egy ilyen rangos és hasznos képzésnek. Nagy szükség van erre, hisz változik a világ, változnak a látogatói igények és változnak a feladataink is. Most a szakterület hazai kiválóságai tartanak nekünk továbbképzést, sok hasznos információval, gyakorlati tudással gazdagodunk” mondta Halászné Kapcsándi Szilvia múzeumvezető, aki kezdeményezte, hogy a helyi és a környékbeli múzeumok, látogatóközpontok munkatársai számára megszervezzék a közös felnőttképzési lehetőséget.
A képzést a Szabadtéri Néprajzi Múzeum szakemberei tartják. A nyitónapon dr. Bereczki Ibolya, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum ágazati feladatokért felelős főigazgató-helyettese beszélt többek között arról, hogy a múzeumoknak és látogatóközpontoknak továbbra is hiteles helyekként kell működniük, ugyanakkor az általuk közvetített tudást érdekesen és minden generációt megszólítóan kell tálalni. „A múzeum ma már nem elefántcsonttorony, nem szentély, hanem egy olyan hely, mely a gyűjteményeire alapozva látogatóbarát szolgáltatásokat nyújt egyéb sokrétű feladatai, mint például a tudományos feldolgozó munka, gyűjtés, megőrzés, publikálás mellett. Fontos, hogy nyitott, barátságos és hiteles frontszemélyzettel találkozzon a látogató, hisz az első jó benyomás már tulajdonképp egy nyertes csata” mondta a főigazgató-helyettes, aki szólt arról is, hogy ma már elengedhetetlenek a programok egy kulturális intézmény esetében, mert így is közvetlenebbé válik a kapcsolat az érdeklődőkkel.
A szemléletformáló, ugyanakkor a gyakorlati munkában is jól hasznosítható ismereteket közvetítő továbbképzésen a saját kulturális intézményükben frontszemélyzeti feladatokat ellátó munkatársak, köztük a pénztárosok, múzeumi boltok, kávézók munkatársai, tárlatvezetők, múzeumpedagógusok és könyvtárosok vesznek részt. Oldott légkörben, kis csoportokban, elméleti előadások és szituációs gyakorlatok segítségével tudják elsajátítani és gyakorolni a látogatókkal, illetve a munkatársakkal történő hatékony kommunikációt.
A továbbképzés során szó esik a frontszemélyzeti munkát segítő módszerekről, a stresszkezelésről vagy a veszélyhelyzetek kezeléséről. A szakemberek a résztvevőkkel átbeszélik a frontszemélyzeti normák, alapértékek, viselkedési formák, az elköteleződés és az elkötelezettség kérdéseit is.
Horváth Andrea
gyűjteményi tudósító