Szakrális zene a világ minden tájáról

A budapesti Szent Efrém Férfikar a református Ótemplomban, a Musica Pannonica Reformata hangversenysorozat vendégeként adott nagy sikerű koncertet. Az egyedi hangzásvilágú vokális együttes ezúttal szakrális dallamokból állította össze repertoárját. A különleges feldolgozású énekek a világ számtalan tájára repítették a hallgatóságot, többek között Dél- és Észak-Amerikába, Izraelbe, de volt. külön a jelenleg 7 tagú formáció számára írt dal is.

A koncert közönségét az Ótemplomban Köntös László gyűjteményi igazgató köszöntötte,  aki kiemelte: -  A Szent Efrém Férfikar megerősít bennünket keresztyénségünkben és abban, hogy akkor vagyunk mai keresztyének, hogyha keresztyén hagyományainkat beemeljük a modernitásba, és nem akkor vagyunk modernek, ha a modernitás eltörli a hagyományainkat. Emellett szólt a formáció névadójáról. Szíriai Szent Efrém (307-373)  korának egyik nagy hatású teológusa, himnuszköltője és tanítómestere volt. A legenda szerint egyébként Efrémnek volt egy női kara és egy gyermekkara, de férfikara nem – így a magyar énekesek teszik teljessé a palettát.


A Szent Efrém Férfikar művészeti vezetője Bubnó Lőrinc. Az ő édesapja, Bubnó Tamás alapította a vokális kamaraegyüttest 22 évvel ezelőtt. Az ő édesapja pedig görögkatolikus pap volt, így adott volt a családi kötődés a keleti zenéhez és a bizánci vallásossághoz.


  • Alapvetően ez határozta meg abszolút az első másfél évtizedét a Szent Efrémnek, és aztán onnantól elkezdett - már valamennyire az elején is, de onnantól elég határozottan elkezdett - nyílni a repertoár: egyrészt nagyon sok olyan művet, klasszikus zenét emeltünk be elsőképpen, amik főleg magyar szerzőknek a művei, Liszt, Bartók, Kodály, utána sok kortárs mesternek a műveit is énekeltük. És aztán pedig az utóbbi 6-7 évben nagyon sok világzenét, akár a capella popot, saját feldolgozásokat adtunk hozzá a műsorhoz, és alapvetően kicsit ezalatt át is alakult a Szent Efrém arculata úgy, hogy megőrizte amúgy a régi arcéleit is – mondta a művészeti vezető.

  • A Szent Efrém eredetileg 16 fős együttes volt, 2016-ban azonban a 8 fős felállás mellett tették le a voksukat. - Idén változott egy picit, ugyanis a bátyám, aki szintén, aki egyébként alapító tagja volt a Szent Efrémnek édesapám mellett, ő kiköltözött külföldre, és ezért most heten folytattuk végül is, tehát nem lett másik nyolcadik ember helyette. Amiatt döntöttünk így, mert annyira összecsiszolódott már a hangzás, ismerjük egymás lélegzését, annyira sok időt töltünk együtt, hogy alapvetően azt gondoltuk, hogy ugyanolyan jól fog működni ennyien is – mesélte Bubnó Lőrinc.

  • A Szent Efrém nem enged a minőségből, de vallják, hogy van, amit el lehet tanulni a könnyűzenei előadóktól, ez pedig a szakma üzleti része, brandet építeni és eljuttatni minél több emberhez. A szakrális zene kifejezés kapcsán talán sokakban van előítélet, de a Szent Efrém igyekszik lebontani ezeket a falakat. - Tulajdonképpen ez missziós tevékenység számunkra. Igazából szerintem az a lényeg, és ezen lepődnek meg általában az emberek, hogy szakrális zene lehet élvezetes, lehet örömmel énekelni is, meg hallgatni is. Van ez az előítélet, hogy a szakrális zene az unalmas, köldöknézős dolog, pedi geyébként nem, csak meg kell tapasztalni.  A szakrális zene egy nagyon gazdag kulturális hagyomány, sokféle funkciója van. Mi ezt itt most nem liturgikus környezetben adjuk elő, és ez egy nagy különbség, tehát itt a dalok nem a liturgiát szolgálják, hanem a hallgatót, a közönséget.
    A Szent Efrém Férfikar koncertje zárta a Musica Pannonica Reformata hangversenysorozatot idén, mely azonban 2025-ben folytatódik.